• 08-55 10 99 33
  • Kontakta Oss

    Låt oss hålla kontaktenX

    ADRESS Eastmansvägen 15, 113 61 Stockholm

    LÄMNA ETT MEDDELANDE

    Sending your message. Please wait...

    Thanks for sending your message! We'll get back to you shortly.

    There was a problem sending your message. Please try again.

    Please complete all the fields in the form before sending.

Träning för nybliven mamma

Träning för nybliven mamma

Vad är bra träning för nybliven mamma? Nedan följer några tips du kan ta med dig.

 

ALLA graviditeter är olika

Som hemkommen från BVC får man ofta intrycket att allt är farligt. Inte bara för barnet utan även för dig som nybliven mor. En snabb googling ger generella riktlinjer om vad som får och vad som ABSOLUT INTE får göras. Generella riktlinjer gäller för generella graviditeter och generella förlossningar och ska vi vara ärliga så är varje graviditet unik och varje förlossning unik. En del har en stark fysik till att börja med och utsätts för många komplikationer och andra har sämre förutsättningar men har en ”enkel” graviditet och ”enkel” förlossning. Varför ska de träna lika?

 

Vem ska göra vad?

På True Workout har vi haft nyblivna mödrar som kan springa, hoppa och stå i plankan efter åtta veckor och andra som inte får mer än powerwalka efter åtta månader. Rädslan av att ”träna” hindrar många mammakroppar från att utvecklas och återgå till den kropp (kanske till och med starkare) som man hade innan graviditeten.  Vår uppmaning är att våga träna, men kontakta först en coach med erfarenhet som kan hjälpa dig komma igång och hjälpa dig under resans gång.

träning för nybliven mamma

Vad ska jag tänka på när jag tränar efter en graviditet?

Det viktigaste är att det finns ingen som känner DIN kropp bättre än DU. Framförallt efter de förändringar som du upplevt under en graviditet och under förlossningen. Och ska vi vara riktigt ärliga så finns det ingen bättre tid att bygga kroppen från grunden som efter en förlossning. Här är några tips som kan hjälpa dig på vägen.

 Träningstips efter graviditet

  • Ta hjälp av en erfaren coach.
  • Utgå från hur din kropp känns idag.
  • Ha en öppen kommunikation med din coach.
  • Känns det bra, fortsätt. Känns det obehagligt, sluta. ”Jag kanske kan..”, testa igen om en vecka.
  • Våga träna.
  • Det magiska sker inte idag, utan idag, imorgon, i övermorgon.
  • Det är kul att bli stark, så ha kul.

Lycka till!

 

Vid frågor, kontakta [email protected]

Läs mer om vår mammaträning

 

mammaträning