• 08-55 10 99 33
  • Kontakta Oss

    Låt oss hålla kontaktenX

    ADRESS Eastmansvägen 15, 113 61 Stockholm

    LÄMNA ETT MEDDELANDE

    Sending your message. Please wait...

    Thanks for sending your message! We'll get back to you shortly.

    There was a problem sending your message. Please try again.

    Please complete all the fields in the form before sending.

Börja springa

Börja springa

Börja springa på ett lätt sätt! Många upplever att det första steget till aktivt löpande är det svåraste steget till att komma igång. Så behöver det inte vara. Löpträning är på många sätt en inkluderande och lättillgänglig aktivitet då alla som vill springa och den går att utföra var som helst.

börja springa

Börja springa i små steg

Det vi har märkt är att många som börjar springa springer för långt, för fort och för ofta för tidigt i deras löputveckling. Man tror att mer och snabbare är bättre, men så behöver det inte vara. Oftast är det faktiskt tvärtom. Att börja med kortare springning i ett behagligt tempo och successivt öka distans, tempo och frekvens, i kombination med löpteknik och styrketräning för löpare, är det som ger hållbar utveckling med rätt steg i springningen.

 

10 tips för att komma igång som nybörjare med springningen

 

1.      Planera att börja springa

Vi är världsbäst på att sammanställa ”att göra listor”. Schemalägga dina springpass, men kom ihåg att varje pass inte behöver vara 1h, ibland kan det räcka med 15 min. Var konsekvent och skriv upp dem i din kalender. Se till att träningen blir en del av ditt liv. Det är för ditt eget välmående som du gör det här.

2.      Ha tålamod

Ett av de vanligaste misstagen är att vilja för mycket för fort. Löpning och all träning sker gradvis. Acceptera att det är regelbunden springträning som ger bäst resultat.

3.      Införskaffa det allra viktigaste

Löpträning eller annan utomhusträning är väldigt enkel och ren. Ändock kan ett par bra löparskor och bekväma träningskläder göra hela upplevelsen bättre.

4.      Våga be om hjälp

Alla är noviser i något ämne. Vet du inte hur du ska ta nästa steg i din utveckling, saknar du motivation eller har du problem med skador? Fråga någon som är kunnig eller kontakta oss och våra coacher. Vi sitter på massvis med kunskap som vi vill nå ut med, så våga fråga.

5.      Slarva inte med maten!

Maten är A och O. Den ger oss energin att genomföra ett bra träningspass som i sin tur utvecklar oss och tar oss närmare vårat mål. Kosten ser till att reparera kroppen mellan träningspassen.

6.      Variera din löpning

Tänk på att hela kroppen vill bli underhållen. Styrka och kondition, hjärta och skelettmuskulatur och inte minst vår hjärna. Spring inte alltid långdistans, variera med korta spurter, intervaller etc. En varierad träning hjälper i skadeförebyggande syfte och är utvecklande både fysiskt och mentalt.

7.      Vila

Lika noga som man är med träningen och kosten bör man vara med sömnen. De är de tre grundpelarna till en välmående kropp och ett välmående sinne. Det är under sömnen som vår kropp reparerar sig bäst och ger oss förutsättningar för att prestera och ha energi till efterföljande dag.

8.      Spring inte igenom smärta

Värker det? Då kan du fortsätta med ett vaksamt öga. Smärtar det? Stanna upp! Om det smärtar så är det en signal från kroppen att detta inte är något den vill utsättas för för tillfället. Lyssna på kroppen! Ett steg tillbaka idag kan ge två steg fram imorgon.

9.      Var avslappnad

En avslappnad inställning till löpningen (och all träning) och till livet är viktigt. Stress är en faktor som kan sätta käppar i hjulet för dig. Ta ett par djupa andetag när du känner att stressen börjar komma. Stress tar bort glädjen och kan påverka prestationen negativt.

10.  Ha roligt!

Den bästa träningen som finns är den som blir av och den träningen som blir av är den som man blir glad av. Det ska vara lustfyllt att gå ut och springa. Det här gör du för din egen skull. För att du ska må bra. Blod, svett och tårar? Glöm det! Här skrattar vi oss till det liv vi vill ha.

 

Funderar du på att komma igång med löpning? Vi har erfarenhet av att träna såväl nybörjare som avancerade löpare till deras mål. Oavsett om det är att börja eller att ta sig an sitt första lopp så har vi lösningar.  Kontakta oss via mail för en kostnadsfri konsultation så kan vi prata om hur du ska kunna gå tillväga för att uppnå dina mål. Du kan också läsa mer och anmäla dig till vår löpskola och börja springa med oss.

 

Boka PT konsultation Löpskola