• 08-55 10 99 33
  • Kontakta Oss

    Låt oss hålla kontaktenX

    ADRESS Eastmansvägen 15, 113 61 Stockholm

    LÄMNA ETT MEDDELANDE

    Sending your message. Please wait...

    Thanks for sending your message! We'll get back to you shortly.

    There was a problem sending your message. Please try again.

    Please complete all the fields in the form before sending.

Magträning

magträningMagträning

Magträning relaterar de flesta med sit-ups och önskvärd fettförbränning för magen. Men vad är magträning eller core träning och varför är det viktigt att träna magen? Magens muskulatur jobbar tillsammans med en del av ryggens muskulatur för att stabilisera oss. Magens och ryggens muskulatur är det vi kallar bålmuskulatur. Bålen är kanske kroppens viktigaste muskelparti. Det är bålens muskulatur som skyddar vår ryggrad, och därmed våra nervtrådar, från att hamna i ofördelaktiga positioner. Att stärka upp bålen gör att vi undviker skador och vanliga ålderssymptom så som ländryggsvärk eller höftproblem.

Bålstyrka

Genom en god bålstyrka sätter vi ryggraden i en stabil och bra position som tillåter oss att utnyttja vår fulla styrka, snabbhet, koordination och rörlighet. De flesta av oss går tyvärr omkring med en undermålig bålmuskulatur eller en undermålig bålaktivering vilket skapar värk och smärta i bland annat ländrygg, höft, axlar och nacke (och kan därmed även leda till spänningshuvudvärk). Vi jobbar alltid med att säkerställa ryggradens position först genom att stärka upp bålen. Det vi har märkt är att allt från stillasittande människor till elitatleter behöver underhålla och stärka sin bålmuskulatur genom individuellt anpassade övningar för att få ut mesta möjliga av sin prestation i idrotten men även livet.

Kan man bränna fett genom magträning?

Det finns inget som heter punktförbränning och det går alltså inte att bara göra sit-ups för att bränna fett på magen. Vi behöver varva styrketräning och konditionsträning samt sköta kosten för att få en så bra förbränning som möjligt.

Vad är bra magträning?

Variera din träning och se till att träna framförallt den inre bålmuskulaturen. Det kan vi göra genom övningar så som plankan, ab twist, benlyft, mountainclimbers och hollow body. Sit-ups tränar framförallt raka magmuskulaturen vilket också är bra men för att bli så starka som möjligt och för att stabilisera ryggen behöver vi varva med olika typer av bålövningar, inklusive ryggövningar.

 

Är du i behov av att stärka upp din bålmuskulatur? Kontakta oss via mail eller kom förbi Eastmansvägen 15 på en kostnadsfri konsultation där vi kan prata om vad just du behöver och hur du ska nå ditt mål. Om du vill veta mer eller få hjälp med din träning för magen , så kontakta oss för just din magträning!