• 08-55 10 99 33
  • Kontakta Oss

    Låt oss hålla kontaktenX

    ADRESS Eastmansvägen 15, 113 61 Stockholm

    LÄMNA ETT MEDDELANDE

    Sending your message. Please wait...

    Thanks for sending your message! We'll get back to you shortly.

    There was a problem sending your message. Please try again.

    Please complete all the fields in the form before sending.

Styrketräning

Styrketräning – bli stark!

Styrketräning är en träningsform som kan göras på många olika sätt. Oavsett form så ger styrketräning stora fördelar. Att det är viktigt att ha en stark och stabil kropp känner vi alla till. Du kommer långt med promenader, jogging och annan konditionsträning. Men vill du stärka din kropp och få en stark muskulatur, minska skaderisken, få ökad rörlighet och smidiga leder är det en bra idé att komplettera med styrketräning.

Funderar du på att börja styrketräna eller behöver du verktyg för att ta nästa steg i din utveckling?

styrketräning

Ta hjälp av någon som kan styrketräning

Vad ska du tänka på när du ska börja med styrketräning? En personlig tränare kan hjälpa dig att lyckas, oavsett om det är att lära dig grunderna, bekämpa smärtor eller utveckla din muskelstyrka. Ta hjälp av ett proffs så får du värdefulla tips och stöttning på vägen.

När du är helt ny inom styrketräning är det lätt hänt att skada sig eller göra fel. Man kanske överanstränger trötta muskler eller brister i tekniken. Det viktigaste, även om du känner att du klarar dig på egen hand är att skilja på okontrollerade och kontrollerade rörelser. Har du kontroll på övningen så är skaderisken väldigt liten.

Att ta hjälp av någon för att styrketräna innebär bland annat att:

  • Du får hjälp med att lägga upp ett bra grundläggande träningsprogram med basövningar
  • Du får hjälp att förstå vilka övningar som är bra för dig enligt dina personliga förutsättningar
  • Du får råd om hur ofta du ska satsa på att träna
  • Du får hjälp med hur du ska utföra övningarna tekniskt korrekt och hur dur gör dem kontrollerat

När du lärt dig vad du ska tänka på och vilka övningar du kan göra kan du t ex att ägna dig åt styrketräning hemma. Även utomhus, eller när du är på resande fot.

Styrketräning hemma, utomhus och på gymmet – en optimal träningsform

Styrketräning är en optimal träningsform för att stärka din kropp. I kombination med en hälsosam kost och bra återhämtning kan det bygga upp en optimal allmän hälsa: förbättra muskelstyrkan, bränna fett, förbättra ämnesomsättningen och öka uthålligheten. Det motverkar också värk, bidrar till bättre hållning, motverkar smärta i axlar och nacke och du känner dig friare. Det har påvisats att det förbättrar insulinkänsligheten, ökar syreupptagningsförmågan, minskar blodtrycket och minskar onyttiga blodfetter, är bra för leder och ligament och motverkar benskörhet. Att träna styrka hjälper även mot depressioner och ökar den mentala hälsan. Det finns oändligt med fördelar!

Övningar för styrketräning

Styrketräning innebär att överbelasta dina muskler, därefter låta dem vila för att sedan belasta musklerna igen. Att belasta musklerna hårt är lite av syftet med den här typen av träning. Om du är nybörjare kan du ta det lite lugnare, men ha som mål att öka intensiteten och belastningen successivt. Den belastning man tränar med vid styrketräning spelar roll för hur styrkan och muskelvolymen påverkas. Men det innebär inte att man måste träna med vikter, det går även att träna upp styrkan och musklerna genom tunga kroppsviktsövningar om man inte vill träna på gym. Här är några tips på övningar:

  • Utfallssteg
  • Knäböj
  • Höftlyft (kan göras med ett ben i luften)
  • Peak press
  • Ryggresningar
  • Fällkniven
  • Plankan
  • Sidoplanka
  • Armhävningar

Det är aldrig för sent att börja styrketräna och styrketräning är inte bara en träningsform för en viss typ av människor, styrketräning rekommenderas till alla människor oavsett ålder, kön eller erfarenhet. Det är därför kul att se att även ett flertal seniorer har hittat denna träningsform. Många som tränar styrketräning får upp ögonen för andra livsstilsförändringar och träningsformer. Ett naturligt steg är att man lägger om sina kostvanor, och prioriterar god sömn.

 

Sugen på att börja styrketräna?

Är du nyfiken men känner dig lite osäker så är rekommendationen att du bokar in en konsultation med en Personlig tränare. Konsultationen bygger på ett samtal mellan dig och din personliga tränare där ni diskuterar dina mål och dina förutsättningar. Under samtalet diskuterar ni fram en lämplig åtgärdsplan, bokar in några lektioner och gör relevanta mätningar och tester för att anpassa träningen efter dina förutsättningar. Nu återstår det bara att gå igenom övningar, upplägg och träna regelbundet. Vill du veta mer om styrketräning, kostvanor, sömnvanor och andra träningsformer så tveka inte att kontakta oss.

Gratis Konsultation

 

fördelar med styrketräning