• 08-55 10 99 33
  • Kontakta Oss

    Låt oss hålla kontaktenX

    ADRESSEastmansvägen 15, 113 61 Stockholm

    LÄMNA ETT MEDDELANDE

    Sending your message. Please wait...

    Thanks for sending your message! We'll get back to you shortly.

    There was a problem sending your message. Please try again.

    Please complete all the fields in the form before sending.

VÅR BLOGG

Lucas på plats i Maldiverna för kostutbildning

True Workout föreläste på Soneva Fushi

För andra året i rad var True Workout och Lucas Fierro Smith på plats i Maldiverna för att hålla en kostutbildning och kostföreläsning. Lyxresortet Soneva Fushis food & beverage personal fick lära sig om nutrition och allergier under en femdagars utbildning.

Kostföreläsning

Hälsa och kost

Hälsa och prestation är en konstruktion av träning, återhämtning och näring. Näring är byggstenarna som ger förutsättningar för ett hälsosamt liv. Ultimat hälsa och välbefinnande behöver kvalitativ näring. Vi rekommenderar därför en balanserad kosthållning med naturliga råvaror. Vad just du skall äta och i vilka mängder beror på din målbild. Det finns ingen quick-fix. Vår kost påverkar vår hälsa i allra högsta grad och bör inte baseras på kortsiktiga dieter. Det handlar om att hitta en balans och en livsstil som fungerar för dig livet ut. Det finns inte heller en onesize-fits-all. Varje person har olika förutsättningar och svarar olika på olika livsmedel. Tränar du? Är du överviktig? Lider du av diabetes? Ta reda på vad som fungerar för dig! Nedan kan du läsa vår generella rekommendation.

Äta för att leva eller leva för att äta?

Fundera på frågan ovan och gör ett medvetet val! Kom ihåg att det du äter påverkar dig men också vår planet. Nedan kommer lite rekommendationer och ett ställningstagande från vår sida.

Ät rent

När du äter bearbetade livsmedel, skräpmat, eller någon typ av konstgjorda livsmedel så lagrar du gifter från dessa livsmedel i din kropp. Dessa gifter lagras i fettvävnaden så att de inte orsakar skada. När befintliga fettdepåer är fyllda med gift så skapas nya fettdepåer för att kunna lagra nya gifter. När du lagrar dessa toxiner i din fettvävnad så innebär det att du inte kommer att kunna använda överflödigt fett i kroppen som bränsle eftersom det skulle innebära att dessa skadliga gifter skulle komma ut i systemet och med stor sannolikhet göra dig sjuk. Det är viktigt att förstå detta koncept, eftersom denna ohälsosamma cykel ger upphov till en kaskad av problem. Vår rekommendation är att du så långt det går äter ekologiskt och närodlat, för dig, din omgivning och vår planet.

Tillfredsställ dina behov

Vilket behov tillfredsställer du? När du äter bortom gränsen för mättnad, så kommer du sätta igång ett föråldrat överlevnadsprogram från den tid då maten var knapp. När våra omedelbara behov är tillfredsställda omvandlas resten till fett. Detta fenomen sker med alla typer av livsmedel, både bra och dåliga. Vad har du för mål och behov? Vår rekommendation är att du gör val som täcker dina behov, går i linje med din målbild och som fungerar på sikt för dig och vår planet.

Tallriksmodellen – Följ till 100%, 80% av tiden

Vi föreslår att äta naturligt till 80-90% av tiden. Det finns alltså ett litet utrymme att frångå din hälsosamma kost för att äta sånt som du verkligen tycker om. Naturligt är sådant som har ingen eller så kort innehållsförteckning som möjligt. Tallriken bör bestå till 40 % grönsaker samt en liten mängd ris, potatis, quinoa etc och ytterligare 40 % bör utgöras av någon form av protein (kött, fågel, ägg, fisk, skaldjur, vegetariskt protein så som sojaprodukter eller linser och bönor). Frukt kan utgöra 10 % och skall i första hand bestå av bär och 10 % bör bestå av någon fettkälla så som nötter, olja, frön etc. Använd gärna EWG (Environmental Working Group) riktlinjer för att lära dig vilka frukter och grönsaker som bör vara ekologiskt för att undvika de flesta kemikalier och bekämpningsmedel. Kött ska helst vara ekologisk och frigående. Fiskar behöver vara vildfångade och endast konsumeras en gång i veckan, p.g.a. de giftiga halterna i dagens fisk, även om det är vildfångad. Ta ca 3 gram av god kvalitet omega-3 fiskolja varje dag. (Din hjärna och dina vänner kommer att tacka dig!) Mejeriprodukter bör ha ett begränsat intag.

kostutbildning

Kostföreläsning, workshop eller kostrådgivning

True Workout föreläser och håller workshops om kost ute på företag och föreningar. Ge dig själv eller din organisation kunskapen att förändra och förbättra ditt liv. Den mat vi äter idag lägger grunden till vår psykiska hälsa och vår fysiska prestation. Vad är bra mat? Varför är det bra? Vi kan besvara alla dina frågor och ge dig verktygen för att äta dig till en snygg kropp, ett hälsosamt liv och/eller en optimerad idrottsfysik.

Genom en engagerad kostrådgivare så kommer du att erbjudas fördjupad kunskap inom näringslära. Individuellt eller i mindre grupper kommer du som deltagare att få diskutera frågor om vad, hur och varför just du ska äta på ett visst sätt för en god hälsa och en ökad prestation. Kontakta oss på [email protected] för mer information eller för att anmäla ditt intresse för en kostföreläsning eller kostrådgivning.

 

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *