• 08-55 10 99 33
  • Kontakta Oss

    Låt oss hålla kontaktenX

    ADRESS Eastmansvägen 15, 113 61 Stockholm

    LÄMNA ETT MEDDELANDE

    Sending your message. Please wait...

    Thanks for sending your message! We'll get back to you shortly.

    There was a problem sending your message. Please try again.

    Please complete all the fields in the form before sending.

VÅR BLOGG

Kost och motion när vi åldras

Kost och motion kan göra oss yngre

Kost och motion var temat på seminariet för seniorprogrammet SPF. True Workout var på plats på SPF-friskvårdsdag för att inspirera och motivera våra seniorer till hälsosamma livsstilsvanor. Vi pratade om vikten av goda matvanor, fördelarna med motion och goda livsstilsvanor för att hålla sig stark och uppnå maximal hälsa. En bra kost och regelbunden aktivitet minskar risken till sjukdom och ökar chansen till ett längre liv. En sådan hälsosam livsstil kan få oss att se yngre ut men framförallt få oss att känna oss yngre.

Studier som gjort i England visar att människor som är rör på sig regelbundet och tränar samt har en hälsosam kost är i snitt 10 år yngre psykiskt och fysiskt.

 

Vad är bra kost för seniorer?

Vi rekommenderar att man först och främst minimerar stress så att man syresätter kropp och knopp, därefter se till att dricka rikligt med vatten, 2-3 liter om dagen. Matmässigt ser vi gärna att du äter näringsrika livsmedel, gärna ekologiska och närproducerade. Basera kosten på grönsaker, kött, fisk, fågel, ägg, en del bär, nötter och frön, lite stärkelse och frukt. Undvik socker och stora mängder ”tomma” kolhydrater så ofta som möjligt. Vi brukar rekommendera att följa kostråden till 100%, 80% av tiden. Det ger lite utrymme för att unna oss annat som vi tycker är gott men som är mindre hälsosamt.
Ibland kan det kännas tråkigt att ta bort sådant som vi tycker är gott, då föreslår vi att istället fokusera på att lägga till näringsrik mat, det vill säga – lägg till mer grönsaker och animaliska livsmedel i kosten. Har vi tillräckligt mycket näring i oss så kan kroppen bättre hantera de sämre livsmedlen vi stoppar i oss samt minska sockersuget.

 

Hur ska man träna när man blir äldre?

Träning är väldigt individuellt och bör anpassas efter varje persons utgångspunkt och mål. Men generellt sätt kan man säga att det är bra att promenera 30 min per dag. Utöver det rekommenderar vi 20 min styrketräning minst två dagar i veckan. Styrketräning är väldigt effektivt och kan motverka krämpor, förebygga skador, motverka depression och minska sjukdomsrisken när vi åldras. Benbrott drabbar många äldre på grund av bristande balans och är ytterligare en anledning till varför det är viktigt att stärka upp våra muskler genom styrketräning. Läs gärna mer om fördelarna med styrketräning via länken.

 

Är du intresserad av att lära dig mer om kost och motion eller delta i vår seniorträning är du välkommen att kontakta oss.

Kontakta oss

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *