• 08-55 10 99 33
  • Kontakta Oss

    Låt oss hålla kontaktenX

    ADRESSEastmansvägen 15, 113 61 Stockholm

    LÄMNA ETT MEDDELANDE

    Sending your message. Please wait...

    Thanks for sending your message! We'll get back to you shortly.

    There was a problem sending your message. Please try again.

    Please complete all the fields in the form before sending.

VÅR BLOGG

Hilda Stenberg tränar inför maraton

Tränar inför maraton

För lite mer än ett år sen började Hilda Stenberg träna i vår mammagrupp. Målet var att bygga upp sin fysik efter graviditeten. Idag tränar hon inför att springa sitt första maraton, Stockholm Asics Marathon den 3 juni. Tillsammans med vår PT och löpcoach Lucas Fierro Smith förbereder hon sig fysiskt och mentalt för de utmaningar som ett maraton kräver. ”Vi har främst fokuserat på två saker” säger Lucas:

  1. Förståelsen för att 10 km och 40 km är två olika sporter och kräver olika förberedelser.
  2. Fysiskt har vi fokuserat på löpteknik och utvecklat en fysik för uppgiften.

”Konkret har det inneburit styrketräning och rörlighetsträning i kombination med löpträning. Löpträningen har mestadels bestått utav intervaller och ett distanspass i veckan. Nu är hon inne på den sista periodiseringen, fysiken och tekniken är på plats och vi tränar på full distans. Det återstår bara att putsa på detaljer och förbättra tiden”.

 

Intervju med Hilda under tiden hon tränar inför maraton

  1. Hur går det?

Jag har hållit mig relativt frisk och kunnat genomföra träningen enligt plan större delen av tiden. Så det går bra!

  1. Har du sprungit maraton tidigare?

Det är första gången jag springer ett maraton och även första gången jag tar professionell hjälp i min löpträning. Innan jag började den här träningen hade jag som längst sprungit drygt 12km.

  1. Hur tränar du inför det?

Jag började träna i december och träningen har varierad med långdistans, kortare pass, intervaller och styrka av olika slag 3 ggr/veckan.

  1. Vad har du lärt dig?

Ibland har jag tvivlat på om jag verkligen kommer att klara det tempo som jag önskar och känt att jag velat gå på mer utmanade träning tidigare, men jag har samtidigt känt att ”Lucas löser det här”. Jag har också fått bekräftat att en av mina styrkor är min envishet och mitt ”pannben”. Jag har alltid genomfört passet enligt plan även fast frestelsen att låta bli varit stark ibland. Jag har lärt mig en del nytt kring kost vid långdistans också och att stoppa i sig näring samtidigt som jag springer har varit helt nytt för mig.

  1. Vad är det roligaste minnet så här långt?

Jag sprang Premiärmilen förra helgen för att seeda min till en bättre startgrupp och visste inte alls vilken form jag var i på den distansen då jag inte tränat för milen på ett halvår. Men jag gjorde en rekordtid och hade dessutom krafter kvar när jag kom i mål. Det kändes som ett härligt kvitto på formen!

  1. Har du något tips, råd du vill dela med dig av?

Det har varit fantastiskt att träna ute hela vintern och med ett par bra icebugs så kan jag starkt rekommendera löpning både på snö och isiga vägar.

 

Utveckla din löpning?

Vill du också utveckla och träna på din löpning? Oavsett om du vill kunna springa 5 km eller klara av ett maraton så har vi en löpskola som passar dig! Läs mer och anmäl dig till vår löpskola nedan.

 

Löpskola